Vyberte stránku

Právní komise ČGF obdržela žádost o vyjádření k lednovému kondičnímu soustředění a testovacímu kempu Národních tréninkových skupin ČGF v lednu 2021.

  1. kondiční soustředění na horách
  • termín:                        2. – 6. 1. 2021
  • destinace:                   Malá Úpa, Krkonoše
  • počet hráčů:                20
  • počet trenérů:             3
  • ubytování:                  apartmány po 3-4 hráčích, plná penze
  • popis aktivity:            využití víceúčelové haly za účelem kondiční přípravy + běh na lyžích

2. testovací kemp v Praze

  • termín:                        16. – 17. 1. 2021
  • destinace:                   Praha (UK FTVS + indoor Čechie/STEP)
  • počet hráčů:              10 chlapců + 10 dívek (samostatně)
  • počet trenérů:            4 golf + 4 fitness
  • ubytování:                   v hotelu Čechie/STEP na jednu noc ve dvou až třílůžkových pokojích
  • strava:                        snídaně a večeře v hotelu, oběd v prostorách univerzity a indooru
  • popis aktivity: rozdělení na chlapce a dívky, první den jedna skupina trénuje golf na stanovištích za účasti 4 trenérů, druhá skupina je fyzicky testovaná na UK FTVS za účasti 4 trenérů. Následující den se to otočí.

K uvedenému dotazu je na úvod potřeba uvést, že koronavirová situace v ČR prochází vývojem, na který vláda ČR průběžně reaguje vydáváním různých opatření. Tato opatření jsou v zásadě dvojího druhu. Jednak jde o tzv. Krizová opatření, jejichž legalita vychází z nouzového stavu na základě tzv. krizového zákona, jednak jde o Mimořádná opatření, která vydává Ministerstvo zdravotnictví na základě zákona o ochraně veřejného zdraví.

Ve veřejnosti v současné době rezonují diskuse o tom, že nejrůznější omezení, která způsobují, že se akce (například právě akce typu, na které je činěn dotaz) nemohou konat, jsou odvozena od pravomocí vycházejících z nouzového stavu, vyhlašovaného vládou ČR po předchozím souhlasu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, a že tedy poté, co nouzový stav skončí, nebude zde dán legální základ pro pokračování v omezování např. pohybu osob, shromažďování či poskytování služeb.

Považujeme tedy za důležité upozornit, že je vysoká pravděpodobnost, že i kdyby došlo k tomu, že PS PČR neprodlouží nouzový stav, najdou příslušné kompetentní státní orgány způsob, jak zabránit tomu, aby došlo ke zhoršování epidemiologické situace na území ČR.

Shora uvedené je důležité vnímat zejména s ohledem na to, že vývoj situace (epidemiologické a z toho vyplývající zákazové) nelze v tomto okamžiku predikovat. Lze vycházet ze stávajícího stavu a z úvah, v jakém rozsahu by se mohly vyvíjet zákazy a omezení – neboť v tomto ohledu existuje tzv. systém PES. Dlužno však podotknout, že PES nelze brát jako soubor norem či nějakých zákonných východisek, na které se lze spolehnout. Jde o hrubý nástin způsobu vnímání odpovědných orgánů problematiky šíření nákazy, systému zákazů a omezení, prevence a rozvolňování opatření.

S ohledem na řečené je tedy třeba konstatovat, že stávající opatření by konání uvedených aktivit neumožňovaly. Zároveň je známo, že nouzový stav je vyhlášen do 23. 12. 2020 s tím, že vláda avizuje, že hodlá požádat PS PČR o prodloužení nouzového stavu do 22. ledna 2021.

Vláda České republiky opakovaně prohlašuje, že se snaží postupovat předvídatelně. Vzhledem k tomu, že vláda přijala dne 10. 12. 2020 usnesení č. 1294, vyhlášené pod č. 521/2020 Sb., o prodloužení nouzového stavu v souvislosti s epidemií viru SARS CoV-2, kterým v souvislosti se souhlasem Poslanecké sněmovny rozhodla o tom, že veškerá opatření přijatá z důvodu nouzového stavu, která jsou platná ke dni přijetí tohoto usnesení vlády, zůstávají nadále v platnosti v rozsahu, v jakém byla přijata, lze očekávat, že v případě souhlasu PS ČR s prodloužením nouzového stavu bude vláda postupovat stejně, tedy že pouze jednoduchým způsobem ponechá opatření v platnosti.

Za situace, kdyby v uvedených termínech zůstala stávající opatření v platnosti, by nebylo možné akce konat s tím, že pravděpodobně nelze očekávat, že se situace k termínu přinejmenším první z akcí v oblasti omezení změní.

Nad rámec je možno sdělit, že ve sportovním prostředí byly zaznamenány různé pokusy, jak platná opatření obcházet, například tím, že by se s vybranými sportovci – amatéry uzavřely nejrůznější formy smluv tak, aby jejich amatérská činnost mohla být interpretována jako „činnost v rámci výkonu povolání, zaměstnání či výkonu podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti“.  Takovýto postup však rozhodně nelze doporučit, neboť by šlo o zjevné obcházení zákazu volného pohybu osob současně s nařízením pobývat na veřejně přístupných místech nejvýše v počtu 6 osob, resp. zákazu provozu a používání sportovišť ve vnitřních prostorech staveb ve spojitosti s porušením zákazu poskytování ubytovacích služeb – navíc v přímé kontradikci s amatérským statutem.

V Praze dne 17. prosince 2020

Mgr. Karel Čelikovský, LL.M.

předseda