Vyberte stránku

Ve sbírce zákonů České republiky bylo zveřejněno pod č. 223/2020 Sb. Usnesení vlády ČR ze dne 30. dubna 2020 č. 490, o přijetí krizového opatření (dále jen „omezení pohybu osob“ a pod č. 224/2020 Sb. Usnesení vlády ČR ze dne 30. dubna 2020 č. 493, o přijetí krizového opatření (dále jen „omezení poskytování služeb“).

Z pohledu golfu a služeb s tímto souvisejících se dále rozvolňuje stávající režim na golfových resortech a indoorech a to tak, že s účinností od 11. 05. 2020 od 00:00 hod Vláda:

V rámci omezení pohybu osob

  • I. nařizuje
    • a) pobývat na veřejně dostupných místech nejvýše v počtu deseti osob, s výjimkou členů domácnosti, výkonu povolání, podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti, účasti na pohřbu, a zachovávat odstup od jiných osob nejméně 2 metry,
    • b) konzumovat potraviny včetně nápojů na veřejnosti v místě jejich prodeje pouze v nezbytně nutných případech pro potřeby nezbytného občerstvení, jedná-li se o potraviny určené k bezprostřední konzumaci, a v takovém případě se vzdálit za účelem jejich konzumace od prodejny, výdejového okénka apod. alespoň 10 metrů;
  • II. zakazuje
    • není-li tímto nebo jiným krizovým opatřením stanoveno jinak, divadelní, hudební, filmová a další umělecká představení, sportovní, kulturní, náboženské, spolkové, taneční, tradiční a jim podobné akce a jiná shromáždění, výstavy, slavnosti, poutě, přehlídky, ochutnávky, trhy a veletrhy, vzdělávací akce, oslavy, a to jak veřejné, tak soukromé, s účastí přesahující ve stejný čas 100 osob; tento zákaz se nevztahuje na schůze, zasedání a podobné akce ústavních orgánů, orgánů veřejné moci, soudů a jiných veřejných osob, které se konají na základě zákona;
  • III. omezuje
    • sportování na sportovištích, v parcích, v přírodě a na jiných veřejně přístupných místech tak, aby probíhalo za splnění těchto podmínek:
    • a) společně sportuje nejvýše 100 osob,
    • b) nejsou využívány společné šatny, umývárny, sprchy a podobná zařízení, ve kterých by nebyly plněny shora uvedené podmínky, s výjimkou používání záchodů za podmínek, že je nastaven režim tak, aby se ve vnitřních prostorech nepotkávalo vícero osob; v těchto případech je však třeba zabezpečit provádění zvýšených hygienických opatření, zejména dezinfekce rukou, ale také míst, kterých se běžně dotýkají ruce;
  • IV. nařizuje
    • a) pro hromadné akce ve venkovních i vnitřních prostorách s účastí nejvýše ve stejný čas 100 osob, aby byla dodržována následující pravidla:
      • – je zachováván odstup mezi osobami nejméně 2 metry, s výjimkou členů domácnosti,
      • – je k dispozici nádoba s dezinfekčním prostředkem na dezinfekci rukou;
    • b) pro organizovaný trénink sportovců na venkovním i vnitřním sportovišti, aby byla dodržována následující pravidla:
      • – na sportovišti se nachází ve stejném čase nejvýše 100 osob,
      • – vzdálenost mezi sportovci a ostatními osobami bude zachovávána nejméně 2 metry,
      • – sportovci v době tréninku nebo zápasu nejsou povinni nosit ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa), který brání šíření kapének,
      • – na sportovišti bude k dispozici nádoba s dezinfekčním prostředkem na dezinfekci rukou,
      • – nejsou využívány související vnitřní prostory sportoviště, zejména společné šatny, umývárny, sprchy a podobná zařízení, s výjimkou používání záchodů za podmínek, že je nastaven režim tak, aby se ve vnitřních prostorech nepotkávalo vícero osob; v těchto případech je však třeba zabezpečit provádění zvýšených hygienických opatření, zejména dezinfekce rukou, ale také míst, kterých se běžně dotýkají ruce,
      • – po skončení tréninku bude prováděna pravidelná dezinfekce všech použitých tréninkových pomůcek;

V rámci omezení poskytování služeb:

  • I. zakazuje
    • a) přítomnost veřejnosti v provozovnách stravovacích služeb, s výjimkou:
      • – provozoven, které neslouží pro veřejnost (např. zaměstnanecké stravování, stravování poskytovatelů zdravotních služeb a sociálních služeb, ve vězeňských zařízeních),
      • – prodeje mimo provozovnu stravovacích služeb (např. provozovny rychlého občerstvení s výdejovým okénkem nebo prodej jídla s sebou bez vstupu do provozovny),
      • – venkovních prostor provozovny stravovacích služeb,
    • f) prodej ubytovacích služeb, s výjimkou osob poskytujících ubytování v ubytovnách, lázeňských zařízeních (pro účely poskytování lázeňské léčebně rehabilitační péče) a školských ubytovacích zařízeních; tento zákaz se nevztahuje na prodej a poskytnutí ubytovacích služeb:
      • – osobám za účelem výkonu povolání, podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti,
      • – cizincům do doby opuštění území České republiky a cizincům s pracovním povolením na území České republiky,
      • – osobám, kterým nařídil orgán ochrany veřejného zdraví karanténu, a
      • – osobám ohroženým domácím násilím;
  • II. nařizuje, aby
    • a) v provozovnách, v nichž není zakázán provoz, byla dodržována následující pravidla:
      • – aktivně bránit tomu, aby se zákazníci zdržovali v kratších vzdálenostech od sebe, než jsou 2 metry,
      • – zajistit řízení front čekajících zákazníků, a to jak uvnitř, tak před provozovnou, zejména za pomoci označení prostoru pro čekání a umístění značek pro minimální rozestupy 2 metry mezi zákazníky,
      • – umístit dezinfekční prostředky u často dotýkaných předmětů (především kliky, zábradlí, nákupní vozíky) tak, aby byly k dispozici pro zaměstnance i zákazníky provozoven a mohly být využívány k pravidelné dezinfekci,
      • – zajistit, aby pracovníci provozoven nosili rukavice při kontaktu se zbožím a při přijímání plateb od zákazníků,
      • – zajistit informování zákazníků o výše uvedených pravidlech, a to zejména prostřednictvím informačních plakátů u vstupu a v provozovně, popřípadě sdělováním pravidel prostřednictvím reproduktorů v provozovně,
    • b) prodej nebaleného pečiva probíhal pouze za splnění těchto podmínek:
      • – je zajištěno, že v místě odběru pečiva nedochází ke shlukování osob,
      • – prodejní místo je vybaveno pomůckami osobní hygieny,
    • c) podnikatelé provozující maloobchodní prodejnu potravin se samoobslužným prodejem poskytovali bezplatně zákazníkům u každého vchodu do takové prodejny jednorázové rukavice nebo jiný obdobný ochranný prostředek na ruce (např. mikrotenový sáček),
    • g) pro prodej oděvů a obuvi byla dodržována následující pravidla:
      • – zkoušení oděvů a obuvi probíhá až po předchozí dezinfekci rukou zkoušející osobou,
      • – při vrácení oděvů v rámci reklamace apod. se oděvy uloží po dobu 24 hodin odděleně od ostatního zboží a teprve poté je lze znovu nabízet zákazníkům,
    • l) pro provoz venkovních prostor provozovny stravovacích služeb byla dodržována následující pravidla:
      • – zákazníci jsou usazeni tak, že mezi nimi je odstup alespoň 1,5 metru, s výjimkou zákazníků sedících u jednoho stolu,
      • – venkovní prostory provozovny jsou uspořádány tak, aby sedící zákazníci ve kterékoliv části nebyli ve vzdálenosti kratší než 1,5 metru od kolemjdoucích osob, ledaže venkovní prostory provozovny od okolí dělí pevná bariéra bránící šíření kapének z dýchacích cest,
      • – provozovatel aktivně brání shromažďování osob ve vzájemné vzdálenosti menší než 1,5 metru, včetně čekací zóny provozovny,
      • – při vstupu do vnitřních i venkovních prostor provozovny stravovacích služeb je zajištěna možnost dezinfekce rukou pro zákazníky,
      • – zákazníkům je umožněn přístup na záchod ve vnitřních prostorech provozovny; provozovatel zajistí, aby zákazníci při pohybu po vnitřních prostorech provozovny udržovali povinný odstup,
      • – dezinfekce židlí a stolů se provádí před usazením každé nové skupiny zákazníků,
      • – v případě prodeje přes výdejové okénko se dezinfekce výdejového okénka provádí alespoň každé 2 hodiny,
      • – zákazník nemá povinnost nosit ochranný prostředek dýchacích cest v době konzumace potravin a pokrmů včetně nápojů u stolu,
      • – v případě, že pracovník provozovny má tělesnou teplotu 37 °C a vyšší nebo jiné příznaky onemocnění COVID-19, je zamezeno jeho přístupu do provozovny,
      • – provozovatel postupuje tak, aby vedl zákazníky k dodržování všech opatření,

Shrnutí:

Turnaje

Z pohledu hraní golfu tedy především dochází k dlouho očekávanému povolení turnajů (v tomto směru se i jednoznačně vyjádřila NSA), které však musí být organizovány tak, aby celkový počet účastníků nepřesáhl 100 osob. Je třeba mít na paměti, že do celkového počtu 100 osob se započítávají VŠECHNY osoby, mající s danou akcí, co společného, tedy nejenom hráči, ale např. i rozhodčí, soutěžní výbor, marshallové, a především caddies hráčů!

Zejména pokud jde o caddies, je nutné na toto pamatovat při vypisování turnajů!

Šatny a sprchy

Nelze používat za žádných okolností.

Roušky

Hráči – ať již v rámci turnaje, individuální či skupinové hry nebo tréninků roušky mít nemusí, VŠICHNI OSTATNÍ ANO (tedy i trenéři, rozhodčí, caddies atd).

Rozestupy

Všichni musí dodržovat rozestupy 2 metry s výjimkou členů domácnosti – tedy je-li např. caddy rodič, nemusí mít roušku.

Tréninky

Již neplatí omezení velikosti skupin, stále však platí rozestupy 2 metry (v případě zmenšení rozestupu je nutno nasadit roušky) a především povinnost dezinfekce tréninkových pomůcek po skončení tréninku.

Golfové obchody

Provozovatelé musí regulovat rozestupy klientů tak, aby nebyly menší než 2 metry, pravidelná dezinfekce, pracovníci obsluhy musí mít rukavice při kontaktu se zbožím a při přijímání plateb od zákazníků – roušky nosí neustále všichni (jak obsluha, tak zákazníci). V prodejně je třeba vyvěsit pravidla koronavirové bezpečnosti.

Indoory

Dosavadní způsob zákazů a omezení je nyní vymezen jednak taxativním výčtem zakázaných provozoven, který je doprovázen plošným zákazem účasti veřejnosti nad 10 osob s tím, že v případě sportování posouvá tuto hranici na 100 osob v případě sportovišť. Je tak opuštěno dřívější členění a rozlišování sportovišť na vnitřní a venkovní a z tohoto pohledu je tedy možno říct, že provoz indoorů není zakázán

Prodej golfového oblečení, rukavic nebo obuvi, hole, míče…

ZÁKAZNÍK SI MUSÍ PŘEDEM VYDEZINFIKOVAT RUCE. Při případném vrácení zboží (nevhodný dárek, výměnná lhůta, reklamace) MUSÍ být zboží odděleně uloženo na dobu nejméně 24 hodin před jeho dalším nabízením! V této souvislosti je třeba mít na paměti, že golfové míčky, zejména hrané, jsou zájemci běžně „přehrabávány“, přičemž je prokázáno, že na plastových površích se virus drží nejdéle!

Zahrádky

Zákazníci musí být od sebe ve vzdálenosti 1,5 m s výjimkou osob sedících u jednoho stolu, rozmístění stolů musí být takové, aby nemohl nastat stav, že zákazníci sedí blíže než 1,5 metru od míst, kde prochází jiné osoby, provozovatelé toto musí hlídat a aktivně vymáhat, při vstupu je umístěna dezinfekce rukou, zákazníci mohou používat WC avšak provozovatel musí zajistit dodržování rozestupů 1,5 metru, pokaždé, když se uvolní stůl, musí být provedena dezinfekce, tam, kde je prodej bez obsluhy přes okénko se musí každé 2 hodiny provádět dezinfekce výdejového okénka. Zákazník NEMUSÍ MÍT ROUŠKU v době konzumace pokrmů, potravin a nápojů u stolu, provozovatel nesmí umožnit práci zaměstnanci, který má tělesnou teplotu 37 °C a vyšší.

Spolková činnost

Vzhledem k tomu, že Krizové opatření vlády ve formě Usnesení č. 452, uveřejněné ve sbírce zákonů pod č. 194/2020 Sb., nebylo zrušeno, pro možnost svolání a konání orgánu spolku a pro účast na spolkové činnosti nadále platí, že zasedání se může zúčastnit max 10 osob, musí být od sebe vzdáleni min 2 metry, musí mít roušky a na místě musí být k dispozici dezinfekce rukou.

V Praze dne 2. května 2020

Mgr. Karel Čelikovský, LL.M.

předseda