Cílený Program podpory zaměstnanosti, ze strany MPSV nazvaný „Antivirus“, byl v konečné podobě vyhlášen – PK ČGF informovala.
V současné době došlo ke zveřejnění Manuálu pro zaměstnavatele, který popisuje, jakým způsobem mají zaměstnavatelé postupovat:
Předně je třeba upozornit, že tento Manuál, který v plné míře dopadá na subjekty mající podnikatelské aktivity v golfovém prostředí, tedy nejenom sportoviště – golfová hřiště, ale také drivingy, restaurace, hotely či penziony, shopy, indoory (za určitých podmínek i např. eventové agentury atd), je ze strany MPSV průběžně aktualizován – proto je nutné, aby odpovědní pracovníci resortů neustále sledovali situaci prostřednictvím webových stránek:
Cílem této informace je pomoci žadatelům, aby v příslušné části žádostí byli schopni správně uvést předpisy, od kterých se budou jejich požadavky odvíjet.
V případě golfových resortů, se bude většinou jednat o uplatnění režimu „A“, neboť jestliže k uzavření provozu nebo k jeho omezení došlo „z důvodu vyšší moci spočívající v přímém zákazu takovéto činnosti se jedná o jinou překážku v práci na straně zaměstnavatele a zaměstnavatel je povinen zaměstnancům vyplácet podle § 208 ZP náhradu mzdy ve výši 100 % průměrného výdělku zaměstnance“.
Výše příspěvku v režimu „A“ činí 80 % náhrady mzdy, včetně odvodů, kterou zaměstnavatel zaměstnanci vyplatil za dobu trvání překážek v práci.
„Zaměstnavatel tedy ve vyúčtování uvede výši vyplacené náhrady mzdy a tu část zákonných odvodů, která odpovídá výši vyplacené náhrady. Příspěvek ÚP ČR pak činí 80 % součtu těchto částek“.
Maximální měsíční výše příspěvku na jednoho zaměstnance činí 39 000,- Kč.
Veškeré pokyny jsou podrobně specifikovány v uvedeném Manuálu, když zaměstnavateli je uložena povinnost se důkladně seznámit s tímto Manuálem.
Veškerá komunikace se vede prostřednictvím webové aplikace, zřízené speciálně za tímto účelem. Odkaz najdete na webových stránkách www.uradprace.cz.
Postup je takový, že nejprve zaměstnavatel podá žádost, následně dojde k uzavření dohody s ÚP ČR. Teprve poté provede zaměstnavatel vyúčtování náhrad mezd, a na základě toho mu bude poskytnut příspěvek.
Ve fázi „Vyúčtování“ je moment, který může být pro žadatele složitý. Jde o to, že zaměstnavatel je v režimu „A“ povinen uvést, cit: „příslušné krizové opatření (usnesení vlády), resp. mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví či krajské hygienické stanice, podle kterého byl nucen uzavřít provoz či omezit jeho činnost. Zaměstnavatel uvede pouze číslo příslušného usnesení nebo číslo jednací příslušného dokumentu“.
Shrnutí příslušných čísel usnesení vlády, resp. čísel jednacích je uvedeno v tabulce i s časovým obdobím.
Na základě četných dotazů informujeme, že často dochází k „částečným“ překážkám v práci – typicky tehdy, když z důvodu povinného uzavření provozu najdete na část pracovní doby pro zaměstnance jinou práci, nebo té původní práce je méně. Dle sdělení z MPSV je postup takový, že za dobu skutečně vykonávané práce náleží zaměstnanci mzda a za zbytek pracovní doby, po kterou nepracoval z důvodu nuceného uzavření provozu mu náleží náhrada mzdy, kterou si nárokujete dle Manuálu.
Závěrem připomínáme, že všechna krizová i mimořádná opatření byla přijatá na základě usnesení vlády č. 194 ze dne 12. března 2020, kterým došlo k vyhlášení nouzového stavu od 14:00 hodin dne 12. března 2020 na dobu 30 dnů, kdy vláda nařídila řešení krizové situace krizovými opatřeními, jejichž konkrétní provedení stanoví vláda samostatným usnesením vlády a uložila členům vlády požádat vládu o předchozí souhlas k opatřením souvisejícím s vyhlášeným nouzovým stavem, která člen vlády nebo jím řízené ministerstvo činí v rámci svých pravomocí, a to před jejich uplatněním.
V Praze dne 3. dubna 2020
Mgr. Karel Čelikovský, LL.M. předseda
Nejnovější komentáře