Vyberte stránku

Přijetím zákona č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 a o změně některých souvisejících zákonů, (dále jen „pandemický zákon“), byl počínaje dnem účinnosti pandemického zákona (26. 2. 2021) na území České republiky vyhlášen stav pandemické pohotovosti.

Pandemický zákon tak upravuje nové pojetí oprávnění složek výkonné moci v rámci boje proti onemocnění COVID-19 tím, že v období pandemické pohotovosti zmocňuje k příslušným opatřením Ministerstvo zdravotnictví ČR a krajské hygienické stanice formou Mimořádných opatření.

Z pohledu ústavně zaručených práv tak dochází k situaci, že okamžikem skončení nouzového stavu již nebude občanům bráněno v cestování, či nebude možno nařídit práci, přičemž na veškerá opatření vyhlašovaná podle pandemického zákona se vztahuje povinnost důkladného odůvodnění (Krizová opatření nemusela), s čímž se rovněž nese právo na soudní přezkum ve zrychleném režimu.

V návaznosti na to Ministerstvo zdravotnictví ČR jako správní úřad příslušný podle § 80 odst. 1 písm. g) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochraně veřejného zdraví“), a § 2 odst. 1 zákona č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 a o změně některých souvisejících zákonů, nařídilo postupem podle § 69 odst. 1 písm. b) a i) a odst. 2 zákona o ochraně veřejného zdraví a podle § 2 odst. 2 písm. b) až e) a i) pandemického zákona mimořádné opatření č. j.: MZDR 14601/2021-1/MIN/KAN omezující maloobchod a služby (dále jen „MO služby“).

Dále, podle § 80 odst. 1 písm. g), postupem podle § 69 odst. 1 písm. i) a odst. 2 zákona o ochraně veřejného zdraví, nařídilo k ochraně obyvatelstva a prevenci nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobené novým koronavirem SARS-CoV-2 mimořádné opatření č.j.: MZDR 15757/2020-47/MIN/KAN nařizující nošení ochranných prostředků dýchacích cest (dále jen „MO dýchací cesty“).

Obě mimořádná opatření jsou účinná od 12. dubna 2021 00:00 do odvolání.

Z hlediska golfového prostředí se tedy jedná o dvě skupiny zásahů

  • a) Práva a povinnosti provozovatelů sportovišť nyní upravuje MO služby
  • b) Práva a povinnosti občanů (hráčů) nyní upravuje MO dýchací cesty

Z pohledu dopadů do sportovního prostředí, resp. se zaměřením na provoz golfových resortů je třeba především zmínit, že dochází k určitému rozevření omezení, resp. možností sportovat a připravovat se na sportovní výkon mezi profesionálními a amatérskými sportovci.

Pro golfisty profesionály platí, že mohou sportovat prakticky jak venku (golfová hřiště a drivingy), tak uvnitř (indoory), za podmínky, že se jedná o sportovní přípravu, kterou provádí jako přípravu pro sportovní akce konané v rámci soutěží organizovaných sportovními svazy, a sportovních akcí, které nejsou zakázány. Při tom nemusí mít ochranu dýchacích cest.

Pro úplnost připomínáme, že profesionálním sportovcem, ve smyslu jednotného evropského pojetí, je každý sportovec, pro kterého je výkon daného sportu předmětem příjmu, a to jak ve formě závislé činnosti (pracovně právní vztah), tak ve formě samostatné výdělečné činnosti (OSVČ s živnostenským listem).

Vzhledem k tomu, že pro účely potřeb členských subjektů ČGF (klubů), provozovatelů areálů a jednotlivých hráčů golfu shora uvedené nemá valného významu, uvádíme to pouze okrajově bez hlubšího rozboru, neboť otázka hry profesionálů má i další specifika, z mimořádných opatření vyplývajících.

Z pohledu omezení činnosti golfových resortů nám nová mimořádná opatření prozatím nepřinášejí nic zásadně nového a to ani pojmově, ani výkladově, víceméně totiž došlo k tomu, že díky přijetí pandemického zákona se de facto dříve aplikované zákazy, omezení a výjimky překlopily z Krizových opatření vlády ČR do Mimořádných opatření ministerstva zdravotnictví (není se bohužel co těšit na dobu budoucí, neboť nám zřejmě přinese hojné využívání nových pravomocí krajských hygienických stanic, takže v budoucnu, v závislosti na různou efektivitu účinnosti protipandemických opatření, lze očekávat rozdílná omezení a všelijak se lišící zákazy v rámci krajů).

MO dýchací cesty pro amatérské sportovce nepřináší nic nového – platí stávající povinnost nosit respirátory nebo zdravotnickou obličejovou masku (mimo zastavěné území obce), tato povinnost neplatí při samotném sportování za podmínky, že se k sobě sportující osoby nepřiblíží na vzdálenost menší než dva metry (s výjimkou členů domácnosti). Jinými slovy, i na hřištích, která jsou v zastavěných částech obcí, nemusí hráči používat ochranu dýchacích cest (pozor na 2 metry).

MO služby:

  • omezuje činnost obchodní nebo výrobní provozovny nebo provozu obchodního centra, tak že zakazuje přítomnost veřejnosti v maloobchodních prodejnách zboží a služeb a provozovnách těchto služeb, s výjimkou některých vyjmenovaných provozoven, mezi nimiž však golfové prodejny nefigurují,
  • omezuje provoz a používání sportovišť ve vnitřních prostorech staveb (např. tělocvičny, hřiště, kluziště, kurty, ringy, herny bowlingu nebo kulečníku, tréninková zařízení – tedy i indoory) a vnitřních prostor venkovních sportovišť, tanečních studií, posiloven a fitness center tak, že se v nich zakazuje přítomnost veřejnosti, s výjimkou sportovní přípravy, kterou provádí osoby v rámci výkonu zaměstnání, výkonu podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti jako přípravu pro sportovní akce konané v rámci soutěží organizovaných sportovními svazy, a sportovních akcí, které nejsou zakázány,
  • omezuje provoz zařízení nebo poskytování služeb osobám ve věku 6 až 18 let zaměřených na činnosti obdobné zájmovým vzděláváním podle § 2 vyhlášky č. 74/2005 Sb., jako jsou zejména zájmová, výchovná, rekreační nebo vzdělávací činnost včetně přípravy na vyučování tak, že se v nich zakazuje přítomnost veřejnosti.
  • pokračuje omezení krátkodobých a rekreačních ubytovacích služeb s výjimkou služebních cest za podmínky prokázání služebnosti cesty a uchování dokladu toto prokazujícího (notoricky známé z období zimních lyžařských „služebních“ cest),
  • omezuje provoz provozovny stravovacích služeb (hotelová restaurace pro ubytované na služební cestě dle předchozí odrážky) tak, že jejich provozovatelé musí dodržovat následující pravidla:
    • a) zákazníci jsou usazeni tak, že mezi nimi je odstup alespoň 1,5 metru, s výjimkou zákazníků sedících u jednoho stolu,
    • b) u jednoho stolu sedí nejvýše 4 zákazníci, s výjimkou členů domácnosti; jedná-li se o dlouhý stůl, lze u něj usadit více zákazníků tak, že mezi skupinami nejvýše 4 zákazníků, s výjimkou členů domácnosti, je rozestup alespoň 2 metry,
    • c) provozovatel nepřipustí ve vnitřních prostorech provozovny více zákazníků, než je ve vnitřních prostorech provozovny míst k sezení pro zákazníky; provozovatel je povinen písemně evidovat celkový aktuální počet míst k sezení pro zákazníky,
    • d) zákaz produkce živé hudby a tance,
    • e) nebude poskytována možnost bezdrátového připojení se na Internet pro veřejnost,
  • omezuje provoz provozovny stravovacích služeb tak, že v případě prodeje z provozovny stravovacích služeb mimo její vnitřní prostory (např. výdejové okénko) jsou osoby, které v bezprostředním okolí provozovny konzumují potraviny a pokrmy včetně nápojů zde zakoupených, povinny dodržovat rozestupy od jiných osob alespoň 2 metry, nejde-li o členy domácnosti,
  • omezuje konání voleb orgánu právnické osoby a zasedání orgánu právnické osoby s výjimkou orgánů územních samosprávných celků tak, že v případě, účastní-li se jej na jednom místě více než 10 osob:
    • a) osoby jsou usazeny tak, aby dodržovaly minimální rozestupy 2 metry, s výjimkou členů domácnosti,
    • b) účastník při vstupu do vnitřních prostor prokáže, že splňuje podmínky (testy, certifikát o očkování, prodělané onemocnění COVID 19), a provozovatel prokázání podmínek kontroluje a účastníku, který podmínky nesplní, neumožní vstup do vnitřních prostor,
    • d) že se zasedání účastní nejvýše 50 osob, nejedná-li se o zasedání, které je nezbytné k splnění zákonem uložených povinností včetně volby orgánu,
  • zakazuje spolkové, taneční, tradiční a jim podobné akce a jiná shromáždění, slavnosti, poutě, přehlídky, ochutnávky, oslavy, a to jak veřejné, tak soukromé, s účastí přesahující ve stejný čas 20 osob, které se konají převážně ve venkovních prostorech, nebo 10 osob, koná-li se akce převážně ve vnitřních prostorech staveb, není-li v tomto mimořádném opatření stanoveno jinak a s výjimkou účasti na svatbě, prohlášení osob o tom, že spolu vstupují do registrovaného partnerství, a pohřbu, kterých se v případě vnitřních prostor může účastnit nejvýše 15 osob; tento zákaz se nevztahuje na schůze, zasedání a podobné akce ústavních orgánů, orgánů veřejné moci, soudů a jiných veřejných osob, které se konají na základě zákona, a na shromáždění konaná podle zákona č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění pozdějších předpisů; Ministerstvo zdravotnictví je oprávněno stanovit závazné hygienicko-epidemiologické podmínky pro hromadné akce jinak tímto mimořádným opatření zakázané, při jejichž dodržení je dovoleno je z důvodů zřetele hodných konat, a to jedná-li se o akce v důležitém státním zájmu nebo významná sportovní utkání nebo soutěže.

Na základě shora citovaných ustanovení tedy lze konstatovat, že provoz venkovních sportovišť není nijak omezen, dětské tréninkové kroužky a skupiny nelze provozovat.

Výklad shora uvedeného MO služby prošel v uplynulých dvou dnech poměrně dramatickou diskusí na nejvyšší úrovni s tím, že na základě nejnovějšího výkladu legislativního odboru Ministerstva zdravotnictví, prezentovaného osobně dnes ministrem zdravotnictví ČR má pro amatérské sportovce platit následující režim:

  • nesmí sportovat ve vnitřních sportovištích
  • na venkovních sportovištích bez omezení a bez nutnosti ochrany dýchacích cest do počtu 20 sportovců najednou

Z pohledu aplikace do pravidel golfu, resp. do podmínek golfové hry by to znamenalo, že lze hrát ve flajtech po čtyřech osobách bez respirátorů či roušek.

Dle našeho názoru je však takový výklad chybný, neboť jsme přesvědčeni, že ohledně používání ochrany dýchacích cest platí výjimky pouze za předpokladu, že je dodržován rozestup 2 metry (s výjimkou členů domácnosti).

Dále máme za to, že lze pořádat malé turnaje či hendikepové dny v počtu do 20 osob.

V souvislosti s nastalými zmatky a všelijakou interpretací mimořádných opatření je na místě se vypořádat i s častými dotazy, na dopady do možností turnajů.

S ohledem na to, že dříve běžně frekventované opatření zákazu hromadných akcí se v současné úpravě neobjevilo, zůstává otázkou, zda jde o úmysl, či opomenutí. Na hromadné akce obecného typu zajisté dopadá shora citované omezení, které zjevně cílí na to, aby postihlo vlastně veškeré typy akcí a jiných shromáždění, kdy je limituje maximálním počtem 20 osob. Z ustanovení (podtržená věta na konci odstavce citovaného v textu shora), řešící oprávnění Ministerstva zdravotnictví „..stanovit závazné hygienicko-epidemiologické podmínky pro hromadné akce jinak tímto mimořádným opatření zakázané, při jejichž dodržení je dovoleno je z důvodů zřetele hodných konat, a to jedná-li se o akce v důležitém státním zájmu nebo významná sportovní utkání nebo soutěže“, nelze jednoznačně dovodit, že jsou tím myšleni sportovci samotní, neboť sportovní akce jako takové tímto mimořádným opatřením zakázané nejsou.

Lze mít důvodně za to, že jestliže by autoři chtěli omezit množství sportujících najednou v nějakém vymezeném prostou (venkovním sportovišti), nic nebránilo, i s ohledem na to, že je zde jasné pokračování a logická návaznost struktur, terminologie, členění a systematiky dřívějších Krizových a Mimořádných opatření, toto jednoznačně definovat tak, jak dříve bylo obvyklé, např. „společně sportuje nejvýše 100 osob“.

Za současného stavu tedy lze dojít k výkladu, že vycházejíc ze zásady, co není zakázáno je povoleno, lze, za dodržení ostatních opatření, organizovat turnaje pro registrované amatérské sportovce, neboť samotná venkovní sportoviště nejsou (kromě rozestupů 2 m) nijak omezena, a to jak co do počtu sportujících, tak co do počtu soutěžících.

Přikláníme se k názoru, že skutečným záměrem tvůrců MO služby bylo omezit shromažďování při sportu na max. 20 osob na jednom místě, bohužel nešťastně vyjádřeným způsobem. Jak již ale vyloženo shora, ministr zdravotnictví na dnešní tiskové konferenci odmítl, že by MZ udělalo formulační chybu, vyloučil vydání opravného MO MZČR a vyložil, že podle názoru MZČR lze sportovat pouze v množství 20 sportovců najednou.

Důrazně varujeme, a to i při vědomí možného liberálního výkladu, před organizováním turnajů s účastí přesahující 20 osob, které by se shromáždily za jakýmkoli účelem, např zahájení Cannon, nebo vyhlášení.

Naopak otázka zpracování individuálně odevzdávaných scorecard není omezena, stejně jako vyvěšení hracích výsledků např. na webových stránkách.

Dopady do golfového prostředí:

  1. Turnaje – povoleno do 20 osob.
  2. Individuální hra – bez omezení (rozestupy)
  3. Počet osob ve flajtu – 4 osoby (rozestupy)
  4. Driving range – individuální trénink bez omezení, pro skupinové tréninky platí omezení 20 osob, rozestupy min. 2 metry
  5. Trénování – totéž jako u driving range či individuální hry
  6. Respirátory/roušky – při venkovní hře a trénování nejsou povinné, povinnost dodržovat rozestupy 2m
  7. Zájmové kroužky golfu dětských skupin – zakázáno.
  8. WC – výslovně jsou zakázány vnitřní prostory venkovních sportovišť, za takovou „vnitřní prostoru“ však nelze považovat samostatné WC na drivingu či obdobné „zařízení“ na hřišti. WC ve vnitřní části budovy by mělo být při nastavení režimových opatření tolerováno.
  9. Šatny, sprchy – zakázáno.
  10. Indoory – zakázáno.
  11. Hotel – omezeno na služební cesty, resp. podle uvedených výjimek, pozor na povinnost ubytovatele vyžádat si a po celou dobu uchovávat prokázání oprávněnosti účelu pobytu.
  12. Restaurace – pouze hotelové restaurace pro ubytované v rámci definovaných výjimek.
  13. Golfová recepce, golf shop, odbavení hráčů – veškeré prodeje a činnosti v provozovnách jsou zakázány. K otázce inkasování plateb za fee je tedy třeba přistupovat tak, že jde o zakázanou činnost (obzvláště, kdyby inkaso probíhalo ve vnitřních prostorách sportoviště). V případě dálkového odbavení spojeného s platbou fee by při extenzivním výkladu ze strany kontrolních orgánů mohly nastat nejasnosti, v případě prodeje fee přímo na místě je tedy pravděpodobnost problémů vyšší, naopak při odbavení neplatícího sportovce – typicky člena klubu – je vše v pořádku, při prodeje občerstvení z prodejního okénka hlídat rozestupy 2 metry.
  14. Spolková činnost – bylo přijato speciální ustanovení, které umožňuje konání voleb a zasedání orgánu spolku s tím, že jsou přesně stanoveny podmínky (rozestupy, testy, certifikát o očkování, prodělané onemocnění COVID 19 a max. 50 osob). Volby a zasedání nad 50 osob u spolků není možné, neboť nejde o zákonem uloženou povinnost.
  15. Golf v zahraničí – je třeba sledovat návratové povinnosti, které vyhlašuje Ministerstvo zahraničí v závislosti na zemi, odkud se cestující vrací v době návratu.

Celá znění Mimořádných opatření jsou v příloze, přičemž doporučujeme jejich důkladné prostudování.

V Praze dne 9. dubna 2021

Mgr. Karel Čelikovský, LL.M.

předseda

Přílohy:

Mimořádné opatření č. j.:

MZDR 14601/2021-1/MIN/KAN ze dne 6. 4. 2021 omezující maloobchod a služby

Mimořádné opatření č. j.:

MZDR 15757/2020-47/MIN/KAN ze dne 6. 4. 2021 nařizující používání ochranných prostředků dýchacích cest