V předchozích materiálech jsme informovali o tom, že vláda ČR dne 31. března 2020 schválila na základě § 120 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoZ“) usnesením č. 353 Cílený program k podpoře zaměstnanosti nazvaný „Antivirus“ (dále jen „Program Antivirus“).
Program Antivirus je přijat z toho důvodu, aby zmírnil negativní dopady onemocnění COVID-19 a nejrůznějších krizových či mimořádných opatření na zaměstnavatele. Jak známo, trh práce je v ČR nastaven maximálně ochranářsky ve prospěch zaměstnanců, takže zaměstnavatelé se dostávají do situací, že ačkoliv zaměstnancům nemohou z důvodu COVID-19 přidělovat práci nebo nemůžou řádně provozovat svoji činnost z důvodu výpadku na vstupech či na výstupech, přesto jim musí být vyplácena mzda. Zákon takovéto situace terminologicky označuje jako překážky v práci. Překážky v práci mohou být jednak na straně zaměstnance jednak na straně zaměstnavatele. Typickou překážkou na straně zaměstnance je např. karanténa, překážkou na straně zaměstnavatele je např. nucené uzavření obchodu, restaurace, hotelu, vnitřního či venkovního sportoviště atd.
Podstatou Programu Antivirus je tedy částečná nebo plná kompenzace celkových mzdových nákladů v podobě náhrad mezd náležejících zaměstnancům za dobu překážek v práci vyvolaných karanténou, mimořádnými opatřeními, krizovými opatřeními souvisejícími se šířením nákazy COVID-19.
Program Antivirus ve své původní podobě obsahoval dva základní režimy a sice režim A a režim B. Oba tyto režimy byly prodlouženy, takže ve své podobě platí od 12. 3. 2020 do 31. 12. 2020. Konkrétní aspekty těchto dvou režimů, způsobu jejich aplikace, slabiny atd. jsme rozebrali v předcházejících materiálech.
Účelem tohoto článku je upozornění na nový režim Programu Antivirus, režim A Plus (též Antivirus Plus).
S účinností od 1. 10. 2020 až do 31. 12. 2020 byl stávající Program Antivirus rozšířen o režim A Plus.
Program Antivirus A Plus je určen těm zaměstnavatelům, jejichž zaměstnanci nemohli vykonávat práci z důvodu jiných překážek v práci na straně zaměstnavatele podle § 208 ZP vyvolaných přímým zákazem (či významným omezením) provozu (činnosti) zaměstnavatele krizovými opatřeními vlády nebo mimořádnými opatřeními Ministerstva zdravotnictví či orgánů ochrany veřejného zdraví, jestliže takovéto překážky v práci vznikly nejdříve 1. října 2020 (jedná se tedy o obdobu režimu A, nicméně režim A Plus se nevztahuje na případy, kdy zaměstnanci byla nařízena karanténa či izolace – v případech karantény či izolace je nutno nadále využívat režimu A).
Jinými slovy – (s výjimkou karantény či izolace) zaměstnavatelé, kteří splňovali podmínky režimu A, budou moci od 1. 10. 2020 nárokovat režim A Plus.
Předně je třeba uvést, že se vlastně jedná o navýšení kompenzace celkových nákladů v podobě náhrad mezd, a to na 100 %. Z tohoto pohledu je tedy zřejmé, že lze očekávat výraznou snahu všech subjektů o to, aby podřadily své nároky vyplývající z titulu kompenzace náhrad za překážky v práci na straně zaměstnavatele právě pod tento režim – režim A Plus. Ministerstvo práce a sociálních věci vypracovalo rozsáhlý manuál, na který v plném rozsahu odkazujeme.
Chceme tedy upozornit na některé aspekty tohoto nového režimu A Plus:
- Příspěvek se poskytuje pouze za dobu, kdy takovéto překážky v práci trvaly, tj. jen v tom rozsahu v jakém byla příslušná činnost restriktivními opatřeními omezena či zakázána. Příklad použití:
- V těch případech, kdy byl provoz restaurací/barů z nařízení vlády omezen např. po 22. hodině (od 5. října), resp. 20. hodině (9. října – 13. října) mohou zaměstnavatelé v tomto režimu žádat i na zaměstnance, kterým po 22./20. hodině vznikla překážka v práci (měli-li rozvrženu směnu, ale nemohli ji odpracovat z důvodu zákazu nařízením vlády). Příspěvek se poskytuje pouze za hodiny trvání překážky v práci. Vznikla-li překážka v práci v tomto případě před 5. říjnem či v době, kdy nebyla omezena činnost zaměstnavatele, zaměstnavatel může požádat o příspěvek v režimu B. Obdobně tomu je u hotelových restaurací, jejichž provoz byl umožněn do 20. hodiny pro hotelové hosty (mezi 14. říjnem a 22. říjnem). V režimu A plus lze žádat o příspěvek pouze na ty výdaje, které vznikly u zaměstnanců překážkou v práci po 20. hodině (pokud takto byla pracovní doba rozvržena), do této doby se jedná o výdaje uznatelné v režimu B, pokud vznikly překážky v práci, neboť nebyl omezen rozsah hotelových hostů. Od 22. října, kdy byl vládním nařízením omezen okruh osob, které lze v hotelích ubytovat, mohou hotely v režimu A plus žádat v plném rozsahu vzniklých překážek v práci (tzn. na všechny zaměstnance, u nichž překážka v práci vznikla a za celou dobu kdy jim nebyla přidělována práce).
- Výše příspěvku v režimu A Plus
- Výše příspěvku činí 100 % z vyplacené náhrady mzdy a z ní provedených odvodů, kterou zaměstnavatel zaměstnanci vyplatil za dobu trvání překážek v práci. V tomto případě překážky v práci musely vzniknout po 1. říjnu 2020 (včetně) jako jiné překážky v práci na straně zaměstnavatele podle § 208 ZP, a to výhradně z důvodu uzavření (nebo významného omezení) provozu zaměstnavatele přímo nařízeného krizovými opatřeními vlády či mimořádnými opatřeními Ministerstva zdravotnictví či jiných orgánů ochrany veřejného zdraví.Zaměstnavatel tedy ve vyúčtování uvede výši vyplacené náhrady mzdy a tu část zákonných odvodů, která odpovídá výši vyplacené náhrady. Příspěvek ÚP ČR pak činí 100 % součtu těchto částek.Z hlediska specifičnosti provozovatelů sportovišť jako zaměstnavatelů je na místě rozebrat jednotlivé typy činností. Zatímco u hotelových provozů či provozů restaurací je situace velmi dobře rozebrána v příkladech uvedených kurzívou bodu 1. shora, v provozu golfových hřišť je situace složitější. V průběhu letní sezóny jsme postupně prošli od režimu úplné volnosti až postupným omezením takového rozsahu, že je lze označit za „významně omezující provoz“ – viz následující text.
- Nárok na podporu
- Z našeho pohledu je zjevné, že zatímco v září ještě mohla být venkovní sportoviště (golfová hřiště) v provozu bez omezení, tedy hromadné akce, akademie, komerční turnaje, turnaje,soutěže, flajty po 4, vnitřní prostory venkovních sportovišť bez omezení, recepce atd., od 5. 10. 2020 je toto postupně zakazováno a od 22. 10. 2020 je povolena pouze individuální hra ve skupinkách po 2 (tedy výhradně flajty po 2 s výjimkou rodinných příslušníků). Máme tedy zato, že nejpozději dnem 22. 10. 2020 vlivem přijetí Krizového opatření č. 1078 ze dne 21. 10. 2020 a Krizového opatření č. 1079 ze dne 21. 10. 2020 došlo k tomu, že u zaměstnanců, kterým přestala být přidělována práce z důvodů překážek na straně zaměstnavatele, došlo k naplnění podmínky pro uplatnění nároku kompenzace podle režimu A Plus, neboť překážky v práci vznikly jako jiné překážky v práci na straně zaměstnavatele podle § 208 ZP, a to výhradně z důvodu významného omezení provozu zaměstnavatele přímo nařízeného krizovými opatřeními vlády či mimořádnými opatřeními Ministerstva zdravotnictví či jiných orgánů ochrany veřejného zdraví. Dlužno podotknout, že tento výklad nelze automaticky paušalizovat, neboť každý zaměstnavatel má jiné specifické podmínky a rozsah zapojení či možnosti záměny (záskoku) zaměstnanců. Bude tedy na každém zaměstnavateli, aby důkladně vyargumentoval, proč konkrétního zaměstnance „poslal domů na překážky“. V každém případě je však zřejmé, že v takovémto významném omezení provozu zaměstnavatel nepotřebuje plné nasazení všech zaměstnanců – např. údržby hřiště, provozních pracovníků, maršálů atd., jako za běžného neomezeného provozu. Stejně tak je zřejmé, že každý resort bude moci nárokovat od různých dnů, podle toho, jak konkrétně zaměstnavatele různá Krizová opatření zasáhla.
- Maximální měsíční výše příspěvku na jednoho zaměstnance činí 50 000,- Kč.
- V případě, že zaměstnavatel bude na stejného zaměstnance ve stejném měsíci žádat o poskytnutí příspěvku jak v režimu A, tak v režimu A Plus činí maximální výše součtu příspěvků 50 000 Kč. Jedná se například o ty případy, kdy část měsíce je zaměstnanec v karanténě (režim A) a část měsíce nemůže vykonávat práci z důvodu nuceného uzavření (režim A Plus).
- Nutnost písemné smlouvy s úřadem práce.
- Jde o tzv. „Dohodu o poskytnutí příspěvku“. Dřívější dohody (uzavírané do konce října 2020) neobsahují příslušná ustanovení o podmínkách poskytnutí příspěvku v režimu A Plus. Z tohoto důvodu je nutné je upravit dodatkem. Zaměstnavatel však o uzavření tohoto dodatku nemusí žádat. Příslušný dodatek k dohodě bude automaticky vygenerován webovou aplikací v okamžiku vytvoření výkazu „Vyúčtování náhrad mezd – Antivirus“ pro režim A Plus. Následný postup je zcela shodný jako při uzavírání vlastní dohody. Dohody uzavírané nově od listopadu 2020 již příslušné pasáže vztahující se k režimu A Plus obsahují.
- Nad rámec potřeby tohoto materiálu upozorňujeme, že součet všech podpor, které podnik (zaměstnavatel) a s ním propojené podniky obdrží podle bodu 3.1 Dočasného rámce, nesmí překročit částku 800 000 EUR. Do limitu se započítávají jen podpory, které byly poskytnuty podle bodu 3.1 Dočasného rámce. Důležité je, že se do limitu nezapočítávají příspěvky poskytnuté z programu Antivirus – Režim A a Režim B (ty jsou veřejnou podporou slučitelnou s vnitřním trhem EU podle bodu 3.10 Dočasného rámce). S ohledem na výši limitu se však jednotlivé golfové resorty nemusí nikterak znepokojovat.
- Příspěvek v režimu A Plus nelze poskytnout zaměstnavateli, který byl k 31. 12. 2019 podnikem v obtížích. V případě, že zaměstnavatel je mikropodnikem nebo malým podnikem, který byl k 31. 12. 2019 podnikem v obtížích, lze příspěvek poskytnout jedině tehdy, jestliže vůči němu nebylo zahájeno ani není vedeno žádné řízení podle insolvenčního zákona a neobdržel podporu na záchranu nebo podporu na restrukturalizaci. Splnění této podmínky zaměstnavatel prokazuje čestným prohlášením.
- V případě, že zaměstnavatel, jehož provoz byl nuceně uzavřen, nesplňuje některou z výše uvedených dodatečných podmínek pro poskytnutí příspěvku v režimu A Plus, může nadále žádat o poskytnutí příspěvku v režimu A. Režimy je možné vzájemně kombinovat, a to i v jednotlivých měsících, i u jednotlivých zaměstnanců.
- Riziko vracení:
- Důrazně upozorňujeme na to, že ke dni aktualizace Manuálu nebyl ukončen proces notifikace Režimu A Plus. V případě, že by Evropská komise neschválila poskytování tohoto příspěvku jako veřejnou podporu slučitelnou s vnitřním trhem podle bodu 3.1 Dočasného rámce, bude příspěvek poskytnut podle režimu A. Tzn. že v případě, že již bude příspěvek v režimu A Plus vyplacen, a podpora nebude ze strany Evropské komise schválena jako dovolená veřejná podpora, bude zaměstnavatel nucen vrátit příspěvek ve výši odpovídající rozdílu poskytnutého příspěvku a příspěvku, který by mu byl poskytnut podle režimu A (rozdíl činí 20 % uznatelných mzdových nákladů, resp. částku, která přesáhla maximální měsíční částku příspěvku v režimu A na jednoho zaměstnance, tj. částku 39 000 Kč, jestliže by na ni zaměstnavatel měl nárok). K tomuto se zaměstnavatel zavazuje při uzavření dohody o poskytnutí příspěvku, resp. při uzavření příslušného dodatku. Zaměstnavatel rovněž bude povinen vrátit část příspěvku v případě, že jeho poskytnutím by došlo k překročení výše uvedeného limitu stanoveného pro poskytování podpor podle bodu 3.1 Dočasného rámce. V takovém případě odpovídá výše vratky částce, o kterou byl limit překročen
Máme tedy za to, že je potřeba více než kdy jindy věnovat náležitou pozornost veškerým aspektům programu Antivirus.
Tím, že přijetím režimu A Plus de facto dochází k tomu, že se zaměstnavatelé budou zabývat tím, zda žádat o podporu ve výši 100 % (režim A Plus), či 60 % (režim B), dochází ke stavu, že bude mnohdy obtížné nepodlehnout lákání nárokování takřka dvojnásobné podpory.
Jak již bylo uvedeno, na 100 % podporu bude nárok v případě prokázání nepřidělování práce zaměstnancům vynuceného zákazu provozu či jeho významného omezení a jen v tom rozsahu v jakém byla příslušná činnost restriktivními opatřeními omezena či zakázána, kdežto nárok na 60 % v případech nepřidělování práce zaměstnancům v důsledku souvisejících hospodářských potíží tak, jak jsme již zvyklí – blíže viz argumentace v bodu 3 shora.
V Praze dne 13. listopadu 2020
Mgr. Karel Čelikovský, LL.M.
předseda
Nejnovější komentáře